Vi lämnade Dublin med kurs på Arklow, en ort på Irlands östra kust. Själva resan till Arklow var ganska händelselös (inga/svaga vindar = motorgång) men precis före ankomst till Arklow såg vi en stackars belgisk segelbåt som verkade ha problem. Senare fick vi reda på att han hade fått en drivande tamp i propellern. Inte kul, speciellt som strömmen på 3 knop gjorde dyket extra jobbigt för dem. Vi har har full dykutrustning ombord och är redo för sådana missöden, men hoppas verkligen att vi klarar oss.

I Arklow var det rätt fullt längs med gästbryggan (flera låg dubbelt upp redan) men vi fick hjälp av några andra båtmänniskor att lägga en liten segeljolle utanpå TuSan – på så sätt fick vi plats längs med bryggan också. I övrigt är det inte mycket att säga om Arklow, vi lämnade faktiskt inte båten …

Dagen därpå kastade vi loss vid 10-tiden (noga koll på tidvatten och strömmar) och fick därmed full fart ner för ostkusten. Vi motorseglade och seglade om vartannat för vindarna var återigen si-så-där. När vi närmade oss Kilmore Quay var vi glada för dagsljuset, det är en rätt komplicerad insegling med starka sidoströmmar och en hel del hinder – man vill verkligen se enslinjen som finns (för er landkrabbor – en enslinje till sjöss är 2 sjömärken som står en bit ifrån varandra – när man ser dem i linje (över/under varandra) är man på enslinjen – denna brukar markera säker led).

Kilore Quay – TuSan syns i mitten (flagga i topp)

Kilmore Quay viade sig vara välfylld med båtar så vi låg 3e båt ut (av 4). Vi hade kunnat ligga längst ut men båten vi la oss intill berättade glatt att de tänkte sticka 05:30 nästa morgon så de var villiga att lägga sig utan på oss istället. Tackar tackar! Då slapp vi gå upp tidigt för att förtöja om och gjorde det istället på en gång, därav vår plats 3 av 4.

Vi spanade in sjömacken och mycket riktigt, dieseln kostar bara 90 cent litern (alltså typ 8:55 kr). I Sverige får man nu räkna med 15-16 kronor/litern för sjömacksdiesel. Här ska det tankas imorgon, bestämde vi oss för. Upptäckte byn i övrigt som är en fiske- och semesterby. Middagen blev en (sista) fish&chips i papper på take-out – men stället var så populärt att vi fick vänta >30 minuter på maten i alla fall. Vi hann med en promenad i byn under tiden.

Kommande morgon vaknade vi till en underbar dag med solsken. Alla väder-, vind- och tidvattensstudier hade fått oss att planera segling till Scilly öarna denna dag. Vi tankade (850 liter … TuSan tar 1000 liter så det var dags) och gav oss iväg.

Vilken härlig segling! Perfekta vindar i ca 7 m/s slör (snett bakifrån, landkrabbor!) och egentligen ingen sjögång så vi forsade fram i 6-8 knop. Ibland medström, ibland motström för de 150 sjömilen till Scilly skulle ta oss 23 timmar och därmed mötte vi olika tidvattens-cykler. Faktum är att vi kom fram tidigare än planerat för den vindinfo vi hade visade att det skulle mojna framåt natten, vilket det inte gjorde. Så vi seglade på hur bra som helst. Det blev även nattsegling (såklart) och vi delade på detta så att den andre fick (försöka) sova en stund. Trots fin seglats så är det en hel del rörelser och läten i båten så man sover inte så bra.

009
Delfin intill TuSan

I särklass häftigast var att vi återigen fick besök av delfiner flera gånger. Denna gång lyckades vi med att ta en fin videosnutt (se Facebook för denna). De leker så gärna runt TuSan’s bogsvall och har ju inget problem med att hålla farten, tvärtemot.

Vi såg (och hörde) en vikval dyka upp för luft ca 30 meter från TuSan. Stor och majestätisk men det hela varade bara några sekunder så någon kamera hann aldrig fram. Det märks att havet här är något annat än Östersjön …

Päivi ipad 103.JPG
Soluppgång mellan Irland och Scilly öarna

Framme vid Tresco (en av öarnar i Scilly-arkipelagen) la vi oss vid en gästboj och pustade ut. Hamnkapten kom med sin lilla båt efter en stund och ville glatt ha £20 för första natten (alltså kommande natt). De har en deal ”betala för 2, stanna 3 nätter) och den kan man ta efter hand så vi betalade för första natten nu, vi ville ha tid på oss att planera och fundera på fortsättningen.

Efter en liten förmiddags-tupplur tog vi jollen in till Tresco och förtöjde den en bit upp på stranden vid en boj/kätting som är avsedd för detta. Promenerade runt på ön och tittade på den lokala botaniska trädgården med växter från hela jorden, mycket vacker. Där finns även ett museum för galjonsfigurer, de flesta upplockade på Scilly öarna efter diverse skeppsbrott på 18- och 19-hundratalet. Man hade inte samma fina navigationsteknik som vi har nu så det hände en del katastrofer, tyvärr.

TIllbaka till stranden tänkte vi ta en öl innan returen till TuSan men upptäckte att vi hade missat det där med tidvatten rejält …. vår jolle (som vi hade burit upp en bit på stranden) låg nu och flöt vid sin boj ca 100 meter från strandkanten. Det var inte så mycket annat att göra än att vada ut till den, det var väl ca 1:30 djup där den var nu. Vattnet är inte för varmt, brrr. Päivi slapp vada och när jollen var närmare stranden igen kunde hon komma ut till TuSan någorlunda torr. Vi passade på att ge en engelsman skjuts ut till sin jolle, han hade råkat ut för samma missöde som vi. I hans fall var dock tidstjuven den där ölen på puben …

Middag ombord och konstaterande att hamnen var FULL – en hel del båtar kom in sent och letade efter (obefintliga) lediga gästbojar, så de la sig på eget ankare. Man ska nog vara här i tid.

Efter en lugn natt konstaterade vi att det blåser (och regnar), vi blir kvar här några dagar innan vi fortsätter till Frankrike/Bretagne. Antagligen tar vi sikte på Ile d’Ouessant som ligger 100 sjömil bort. I 6 knop betyder det 15-16 timmar.